Onbekend maakt onbemind. Dat geldt zeker voor een kind dat weinig buiten komt, alleen speelt op een rubber-tegelplein en leert dat wandelen betekent op de paadjes blijven. Struinen, ontdekken en spelen in de natuur, ruiken, voelen, proeven, luisteren, met een stokje in een plas vissen, een rotte boomstronk omdraaien en beestjes kijken, watermunt ruiken bij de sloot, in een boom klimmen, een omhoog cirkelende buizerd met je ogen volgen in zijn vlucht, het wijsje van de koolmees leren nafluiten, een verhaal maken van het geruis van de bladeren, een slak aaien, nieuwsgierig worden naar wat je zélf vindt aan plantjes of beestjes…
Zo’n ervaring kan zomaar het begin zijn van levenslange liefde voor de natuur. Daarom staan bij ARK Natuurontwikkeling altijd veldlessen op het programma – meer dan 150 duizend kinderen en bijna 37 duizend begeleidende volwassenen gingen mee sinds ARK er in 1993 mee begon.
Kinderen in het wild
Elma Duijndam, projectleider van de ARKademie, zegt: “Zelfs in coronatijd lukte het nog om veldlessen te geven – al vielen vorig jaar een deel van de geplande lessen langs de Maas letterlijk in het zomer-hoogwater”. Bij een goede buitenles hoort ook voorbereiding op school. “Als we kinderen eerst vertellen over het gebied waar ze op bezoek gaan, zien ze buiten meer en snappen ze meer van de dynamiek van de natuur waar ARK voor staat”.
In 2020 gingen 632 kinderen mee op veldles, in 2021 896. Voor 2022 zien de voorspellingen er weer beter uit: er staan lessen gepland in de Maasvallei, bij het Eiland van Brienenoord in Rotterdam, bij het Haringvliet, op de Veluwe, in het Groene Woud en op het strand van de Noordzee.
"Ik verwacht dat we dit jaar minstens tweeduizend kinderen een beetje kunnen re-wilden”.
“Al word ik zeiknat, ik doe dit veel liever dan dat ik nu in de klas zou zitten”, (Leerling bij het Haringvliet).
TIP: In de web(geef)winkel van ARK zijn buitenlessen en zoekkaarten te vinden voor wie met kinderen op ontdekkingstocht wil gaan.