Zo’n vijftig schoolklassen namen in 2024 deel aan het lesprogramma dat ARK heeft ontwikkeld voor de Grensmaas en de Geul. De wilde natuurlessen blijven onverminderd in trek, en dat al ruim dertig jaar lang! De uitvoering van de lessen heeft ARK inmiddels uitbesteed aan CNME Maastricht en Stichting De Rollen. Beide organisaties zijn razend enthousiast over de ruige, dynamische natuur als een leslokaal vol uitdaging en avontuur.
ARK heeft het veldlessenprogramma gemaakt om jonge mensen ‘aan den lijve’ te laten kennismaken met de wilde rivier natuur. Begin jaren negentig konden in Nederland maar weinig mensen zich hier iets bij voorstellen. Het is natuur waar rivieren en riviertjes hun eigen gang kunnen gaan. Waar processen zoals overstroming, sedimentatie en erosie zo veel mogelijk vrij spel krijgen en eilandjes, strandjes en steilwandjes ontstaan. Ook op de oevers ademt de natuur vrijheid. Er is ruimte voor spontane plantengroei, jaarrond begrazing door kuddes grote grazers, activiteiten van bevers en omvallende bomen. Er is ruigte en struikgewas waar dieren zich kunnen verstoppen, en er is bloemrijk grasland waar het zonnig is en volop voedsel te vinden is voor insecten, vogels, muizen en de grazers.

Natuur ontdekken is één ding. Maar doorkrijgen dat de natuur zo veel meer is dan alleen een prachtige leefplek van wilde planten en dieren of een leuke speelplek voor kinderen… Natuur is bijvoorbeeld ook de plek waar het water veilig naar toe kan gaan als het heel veel regent en de rivieren en beken overstromen. En is in hete zomers dé plek voor verkoeling. Het besef van zulke ecosysteemdiensten vindt ARK belangrijk.
Daarom bevat het lesprogramma behalve een veldles ook een les op school. Tijdens de binnenles krijgen kinderen achtergrondinformatie; met een brede blik wordt naar de natuur en haar betekenis gekeken. Ook wordt uitgelegd dat de natuur langs de Grensmaas is ontstaan na en door winning van grind en zand.

Het verhaal maakt de kinderen enorm nieuwsgierig! Ze halen hun ouders over om als begeleider mee te gaan naar de veldles. En als die niet kunnen, opa of oma. En zo wordt de buitenles een ontdekkingstocht voor jong en oud.
In totaal gingen in 2024 onder begeleiding van Josien van Boekel, Luciënne Wolthuis en Lianne van Tilburg meer dan 1.100 kinderen en ruim 350 volwassenen (leerkrachten, PABO-studenten, ouders en grootouders) mee naar de Grensmaas en de Geul. Klik op downloads onderaan deze pagina om de verslagen van het CNME Maastricht en De Rollen over hun activiteiten in 2024 te lezen.
Het lesprogramma is gefinancierd door Consortium Grensmaas, Rijkswaterstaat, Nationale Postcode Loterij en ARK Rewilding Nederland.
