Veldlessen waardevol voor jong en oud

15-01-2025
Bijna 3000 leerlingen van 131 schoolklassen gingen in 2024 op veldles met ARK. Ze beleefden onvergetelijke momenten in de wilde natuur vlak bij huis. Ook 90 studenten en 295 volwassenen deden mee. Zo bereiken de ARK-veldlessen ook leerkrachten, studenten, (groot)ouders en toevallige bezoekers bij de natuurontwikkeling in onze zeven gebiedsprogramma’s.

De veldlessen en zeelessen worden vaak ingeleid door een presentatie in de klas. Met prachtige beelden worden kinderen meegezogen in die wilde natuur en krijgen ze inzicht in de effecten van rewilding. Denk daarbij aan de werking van getijden, de invloed van grote grazers, de effecten van overstromingen en winderosie en niet te vergeten het verbinden van natuurgebieden.  

Image
Op afstand kijken naar galloway runderen
“Ik wist niet dat galloway runderen tegen bomen gingen schuren.” Foto: Gerben Overweg 

Niet alleen het landschap knapt op van rewilding, ook de planten en dieren krijgen een zetje. Zichtbaar boven water, maar vaak ook onzichtbaar onder water. Daarnaast speelt wilde natuur een belangrijke rol bij klimaatoplossingen. Zo kun je sommige natuurgebieden vergelijken met een spons, die water opneemt bij veel regen, maar ook water kan teruggeven als er een droge periode is. Door dit in de klas te bespreken, krijgen leerlingen inzicht in het grotere plaatje en komen ze goed voorbereid bij een buitenles aan. 

Die veldlessen zijn natuurlijk het belangrijkste onderdeel: naar buiten en lekker bewegen! Daar daagt de natuur ze uit tot onderzoek en beleving. De ene leerling gaat aan bij het vogels kijken, de andere kan bijna niet stoppen met waterdiertjes van dichtbij te bekijken en weer een ander geniet juist van een momentje rust op een stevige boomtak. De gevarieerde opdrachten bieden uitdagende belevenissen voor alle leerlingen. Daardoor is het voor velen een onvergetelijke ervaring. 

Image
Een momentje rust in de natuur
“Dit was de leukste les van mijn leven”. Foto: Gerben Overweg 

ARK werkt binnen het educatieprogramma vooral samen met lokale partners. Zij onderhouden nauwe contacten met de scholen en spelen daar waar mogelijk in op de wensen van de school. Voor veel scholen is het niet zomaar een uitje. De inhoud van de lessen sluiten naadloos aan bij hun curriculum en bij thema’s als natuur, water, gezondheid, voeding, burgerschap en duurzaamheid. Meer kennis over de wilde natuur in de omgeving zorgt voor een actieve betrokkenheid bij natuur, ook op de langere termijn. 

Op de Veluwe werken we zo samen met Natuurcentrum Arnhem en Stichting Renkums Beekdal en in het Drielandenpark met CNME Maastricht en Stichting De Rollen. Educatoren en vrijwilligers van o.a.  De Stad Uit organiseren de struintochten in de Rijn-Maasmonding; vrijwilligers via SPPiLL geven de veldlessen in het Groene Woud. De struinlessen bij de Gelderse Poort worden aangeboden via NME de Bastei. Bij de Noordzee werken we samen met De Stad Uit, Moedertje Groen en LMSea

Vanaf 2025 starten we ook weer veldlessen op in ons zevende gebiedsprogramma Kempen~Broek. Daar hebben we de samenwerking gezocht met NMC Weert. 

Dankzij fondsen en subsidies kunnen we deze veldlessen blijven aanbieden.  
Bij de webpagina’s van de zeven gebiedsprogramma’s vind je meer informatie daarover. 

Contactpersoon